Obowiązki informacyjne emitentów w 2025 r. – kluczowe zmiany i wyzwania

obowiazki-informacyjne-emitentow-2025

Rok 2025 wprowadza istotne zmiany w obowiązkach informacyjnych emitentów giełdowych. Nowe przepisy modyfikują dotychczasowe lub dodają kolejne wymagania dotyczące raportowania, zwłaszcza w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Poniższe podsumowanie przedstawia najważniejsze wyzwania oraz obszary wymagające przygotowań.

Listing Act. Jakie zmiany w Rozporządzeniu MAR w 2025 r.?

14 listopada 2024 r. w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało Rozporządzenie zmieniające m.in. Rozporządzenie MAR (link).

Do kluczowych zmian należą:

  • brak obowiązku informowania o poszczególnych etapach pośrednich rozciągniętych w czasie procesów będących informacją poufną

W związku z tym w ramach rozciągniętego w czasie procesu emitent będzie ujawniał jedynie – jak najszybciej po ich zaistnieniu – końcowe okoliczności lub zdarzenie końcowe. Spółka powinna zapewnić poufność całego procesu do czasu ujawnienia informacji końcowej.

  • uszczegółowienie przepisów dotyczących stosowania opóźnienia publikacji informacji poufnych

Nowelizacja utrzymała trzy przesłanki do zastosowania opóźnienia publikacji informacji poufnych. Zmieniono jednak brzmienie warunku dotyczącego niewprowadzania opinii publicznej w błąd. Według zmienionych regulacji emitent musi zapewnić, że informacje, które chce opóźnić, nie są sprzeczne z wcześniejszymi publicznymi komunikatami dotyczącymi tej samej kwestii.

  • upoważnienie Komisji Europejskiej do wydania niewyczerpującego katalogu przykładowych:

– procesów rozciągniętych w czasie ze wskazaniem etapów pośrednich, których nie trzeba będzie publikować i etapu końcowego, który będzie podlegał obowiązkowi publikacji,

– sytuacji, w których emitent nie zastosuje opóźnienia ujawnienia informacji poufnych z powodu ich sprzeczności z wcześniejszym komunikatem w tej sprawie.

  • zwiększenie progu powiadamiania o transakcjach osób pełniących obowiązki zarządcze oraz osób i podmiotów blisko związanych z dotychczasowych 5 000 euro do 20 000 euro w trakcie 1 roku kalendarzowego.

Państwa członkowskie otrzymały możliwość podwyższenia tego progu do 50 000 euro lub obniżenia go do 10 000 euro.

Co istotne, zmiana w zakresie nowego progu notyfikacji o transakcjach 19 MAR weszła już w życie. Natomiast stosowanie pozostałych zmian, m.in. braku obowiązku informowania o poszczególnych etapach pośrednich, zostało przesunięte na 2026 r.

ESG i nowe zasady sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w 2025 r.

ESG-nowe-zasady-raportowania-zrownowazonego-rozwoju

W grudniu 2024 r. zakończyły się prace nad zmianami ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw – ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowelizacja:

wprowadza nowe wymogi w zakresie sprawozdawczości o zrównoważonym rozwoju z unijnej dyrektywy CSRD,

  • wprowadza nowe wymogi w zakresie sprawozdawczości o zrównoważonym rozwoju z unijnej dyrektywy CSRD,
  • aktualizuje kryteria decydujące o obowiązku raportowania ESG:
Pracownicy (średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu
na pełne etaty)
Suma bilansowaPrzychody netto ze sprzedażyObowiązek
raportowania
Duże jednostki oraz grupy wcześniej objęte obowiązkiem raportowania niefinansowego> 500>110 mln zł>220 mln złw 2025 r. (za rok 2024)
Duże jednostki oraz grupy> 250>110 mln zł>220 mln złw 2026 r. (za rok 2025)
Emitenci z GPW (MŚP)>10>2 mln zł>4 mln złw 2027 r. (za rok 2026) z opcją opóźnienia o 2 lata
– spełnienie 2 dowolnych z 3 kryteriów w roku obrotowym, za który podmiot sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym

Zgodnie z nowymi przepisami, sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju będzie elementem rocznego sprawozdania zarządu z działalności spółki. 

Rozpoczęcie raportowania ESG wymaga zrozumienia wymogów prawnych i wytycznych raportowania, tzw. Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Standardy te precyzują, jakie informacje dotyczące środowiska, kwestii społecznych i ładu korporacyjnego powinny znaleźć się w raportach. Ponadto, ważnym, o ile nie najważniejszym, krokiem będzie analiza istotności przeprowadzona zgodnie z ESRS. Jest to badanie oparte o zasadę podwójnej istotności, analizujące wpływ firmy na otoczenie i otoczenia na firmę.

Zmiana ustawy o biegłych rewidentach

Nowelizacja ma zapewnić spójne zasady w badaniu sprawozdań finansowych i atestacji sprawozdań ESG. Zmieniona ustawa przewiduje możliwość tworzenia odrębnych komitetów audytu ds. zrównoważonego rozwoju oraz rozszerza kompetencje istniejących komitetów audytu o opracowanie procedur wyboru firm audytorskich i świadczenia usług związanych z ESG.

Projektowane zmiany ustawy o ofercie publicznej

zmiany-ustawy-o-ofercie-publicznej

Zmiany w raportowaniu emitentów giełdowych w 2025 r. to nie jedyne nowości, jakich mogą spodziewać się spółki publiczne. Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do obrotu dotyczącymi równego traktowania.

Projektowane przepisy wdrażają Dyrektywę UE 2022/2381 („Woman on Boards”), której celem jest poprawa równowagi płci na stanowiskach kierowniczych poprzez określenie wymogów procesu selekcji kandydatów.

Warto podkreślić jednak, iż nowe regulacje nie obejmą mikro, małych i średnich firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników oraz spełniających określone limity finansowe (obrót do 50 mln euro lub bilans do 43 mln euro).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.